Átreformálja a 2008 óta Marketként köztudatba ivódó alkalmazásboltját, a Google. A vérfrissítés oka főként az online disztribúciós szolgáltatások közelebb húzása és a Google streaming-szolgáltatások integrálása. Így az új Google Play-ben találhatjuk meg az összes letölthető tartalmat, és itt is érhetjük el az online multimédiás anyagokat (Google Music, Books és Movies), azaz zenéket, könyveket és a filmkölcsönzőt. Vagyis mi nem: A szolgáltatások nagy része még mindig régiózáras, amely még mindig egy heréntérdelés a hazai felhasználó közösségnek. Mindezek mellett az Android-készülékeink szorosabb együttműködésben próbálják kényelmessé tenni a zsebtartalmak fogyasztását.

Az asztali Market már frissült, a play.google.com-on érhetjük el ezentúl az alkalmazásokat (a korábbi cím is már ide irányít bennünket), a mobilos kliens pedig szintén, minden 2.2-t és annál későbbi Androidot futtató készüléken frissülgetni fog az elkövetkezendő napokban. Nekünk tehát az új brandet kell csupán megszokni, mivel sem a böngészős sem az Android-os Play nem változik túl sokat dizájnban, struktúrában.

Valahol az iPhone megjelenése után lett egyfajta stílusirányzat az okostelefonnal történő fotózás, mely eléggé megosztja a fotográfiában professzionálisan és/vagy hobbi szinten résztvevőket. Nyilván ez a terület inkább a személyes emlékeinket örökíti meg, saját „fotóalbumunkat” gazdagítja, de hallhattunk már ellenpéldát is. 2010-ben jelent meg az Instagram, amely már nem csak simán effektezi-filterezi az ellőt fotót, hanem egyfajta közösségi hálózatot azok köré. Az áttörés után szinte az összes platformon megjelentek ilyen szolgáltatások kisebb-nagyobb sikerrel, a tesztünk alanya viszont csak a fotómanipuláláshoz ért, ám ahhoz nagyon.

magic01fokepernyo.png

A koreai Kiwiple Inc. által fejlesztett Magic Hour egy fotós alkalmazás, mely különlegessége a filterekben és azok személyre szabhatóságában bújik meg. Ezeket a szűrőket csúszkákkal, görbékkel állíthatjuk, így nyílik lehetőségünk a lehető legegyedibb látványvilágot a képekhez rendelni. Mint említettem a nincs szó saját social-networkről (de a kész képeket természetesen bármilyen platformon megoszthatjuk), kapunk ellenben egy Filter Marketet, melybe feltölthetjük saját és letölthetjük mások beállításait, ennek köszönhetően ígér a fejlesztő „végtelen számú” filtert.

magic07filterelonezet.png

Mivel retro-fotózást elég hitelesen szeretné visszaadni az alkalmazás, csak 1:1-es formátumú „filmre” rögzíthetjük a képeket, más képarányt sajnos nem választhatunk ki. Hatalmas előnyt jelent viszont a képméret állíthatósága, ugyanis 640, 800 illetve 1024 pixel széles képeket készíthetünk. A fotó rögzítése után egyből a filter-galériában kötünk ki, ahol kiválaszthatjuk az előre elkészített filtereket vagy a saját beállításainkat is elvégezhetjük: Csúszkákkal színezetet, kontrasztot és fényerőt állíthatunk, majd ugyan ezt RGB színekre bontva, görbékkel is megtehetjük, egyéb effekteket (pl.: vignettálást, ütött-kopott papírtextúrákat, kereteket) rendelhetünk a képhez, melyek intenzitását szintén mi választhatjuk meg. A beállításainkat itt el is menthetjük, ha esetleg újra felhasználnánk, illetve megosztanánk mások számára.

magic03gorbek.png

Nem csak az alkalmazásban készült vizuális-hatások szépek, maga a felhasználói felület is az. Kissé gyermeteg, színes, gyűrött kartonpapír jellegű, gyors és reszponzív, minden egyértelműen megtalálható, könnyű benne a navigálás.

Az aki megelégelte a különböző fotómanipulátor alkalmazások kötöttségeit és sokkal szabadabban szeretnének képeket módosítani, vagy szimplán megszállott kattintgató annak Magic Hour¹ egy igen kedvező alkalmazás. Az inkább bemutató jellegű Magic Hour Free értelem szerűen ingyenes, a teljes verzióért sem kell sokat fizetnünk, jelenleg 380 magyar forintot kér érte a Kiwiple, a GetJar kínálatában pedig korlátozott ideig ingyenesen elérhető a teljes verzió.

¹ Magic vagy golden hour-nak nevezik a fotózásban-filmezésen azt az egy órát, mikor a nap felkel illetve amikor lenyugszik.

Ha azt mondanám, hogy van egy olyan alkalmazáskatalógus, amelyből több mint kétszáz dollárnyi prémium appot tölthetünk le bérmentve és teljesen jogtisztán, akkor hinnétek nekem? Mert létező jelenségről van szó, melyet GetJar-nak hívnak.


A világ legnagyobb ingyenes alkalmazásboltja 2004-ben startolt, akkor még a fő célja a különböző, többnyire Java-alkalmazások (.jar volt a kiterjesztésük, innen a név is) megosztása egy felügyelt felhasználói és fejlesztői közösségen belül, anélkül hogy bárkinek különböző illetékeket kellene fizetnie. Ahogy a featurephone - okostelefon arány az utóbbi felé kezdett hajlani, úgy kezdtek egyre többen feltölteni mai értelemben vett alkalmazásokat is. A kaliforniai székhelyű cégnek azóta két távolabbi helyen is települt irodája: Litvániában és Angliában. A GetJar ma már egy teljes értékű, ingyenes appstore-ként üzemel, ahova már a nagy alkalmazásfejlesztő cégek is töltenek fel „fizetős” tartalmat, többnyire promóciós célból: Ez azt jelenti, hogy a fejlesztő feltölt egy eredetileg fizetős alkalmazást és meghatározza, hogy mennyi ideig legyen ingyenes.


De miért jó a fejlesztőnek? Miért nem a hivatalos Marketben teszi ugyan ezt? A GetJar PPD (Pay Per Download) rendszerben működik, így a letöltésenként befolyt bevétel egy részét a fejlesztőknek adja (még ha nem is nagy összeg), emellett ingyenes reklámhelyeket biztosít nekik. Ennek köszönhetően éri meg a developereknek inkább itt ingyenessé tenni a prémium alkalmazásokat, mint Marketen, ahol az ingyenes appok nem profitálnak egyáltalán. Joggal merül fel egy újabb kérdés: Mennyire népszerű a GetJar? Jelenleg több mint 150 ezer alkalmazást érhető el, több mint 190 országban (ebből általában 75-100 szokott ingyenes prémium szoftver lenni, ezek folyamatosan cserélődnek), több mint 2,3 milliárd letöltést produkált eddig a „bolt” és elérhető Android-on, Blackberry-ken valamint Java/Symbian készülékeken is. A beregisztrált mobiltelefonok száma pedig meghaladja a 2300-at, ami kompatibilitási szempontból lehet fontos.


A letöltések menete pofon egyszerű, regisztrációt nem igényel, de mindenképp szükséges hozzá a GetJar-app, amit a webes felületről tölthetünk le (ha bármilyen app letöltésére klikkelünk, először az getjar.apk-t telepíti). A webes felületen nekünk kell kiválasztanunk telefonunk márkáját és típusát, viszont ezeket a paramétereket a natív alkalmazás önmagától felismeri. Az egyetlen komolyabb defektje, hogy nem képes a háttérben operálni, így letöltés közben nem tudunk egyéb dolgokat művelni telefonunkkal. Az alkalmazások csoportosítása hasonlóképp történik, mint bármilyen store-ban, a keresés is hasonlóan hatékony tud lenni. A legérdekesebb mégis a Gold szekció, ahol az „ingyenes-fizetős” alkalmazásainkat tallózhatjuk. Közösségi szolgáltatást is integrálhatunk, ha összekötjük Facebook-fiókunkkal, akkor megnézhetjük, hogy ismerőseink mit telepítenek innen, valamint, hogy mi mit szedtünk le eddig.


A GetJar egy minden felhasználónak kötelező szolgáltatás, kihagyni hatalmas vétek, hisz nem csak mi, hanem az összes többi fél jól jár az szolgáltatással. Most pedig irány a hivatalos weboldal, ahonnan több mint 200 dollárnyi prémium-tartalmat tölthetünk le, bankszámlánk teljes megkímélésével...

A legnagyobb sikereket elérő játékok a mobil-platformon mindig is a faék egyszerűségű alkalmazások voltak, gondolhatunk itt bármilyen pontgyűjtős játékra, mióta az interaktív szórakoztatás a mobilplatformot is elérte. Korábbi példák közül talán a legjobb a Snake, ami főként a Nokia monokróm készülékein hódított, a legnyilvánvalóbb jelenlegi példa pedig a Angry Birds, hisz az összes alkalmazásbolt toplistáján előkelő és kirobbanthatatlan helyet foglalt el magának. A Can Knockdown 2 is egy ilyen egyszerű, mégis látványos, addiktív alkalmazás, amely november végén került fel a Market-be, és ezalatt többszázezer letöltést produkált.

Ilyen a főképernyőnk.

A játék kulcseleme a fizika, ami többnyire valós érzetet ad, így nem elég csak össze-vissza pöckölgetni a zsonglőrlabdát, arra is ügyelnünk kell, hogy hogyan találjuk el a célpontjainkat. Három játéktípus közül választhatunk a látványos főmenüben: Ezeket a játékmódhoz rendelt, piktogramokkal ellátott kartondobozok leverésével tudjuk elindítani, ami azért is szerencsés, mert így első indításkor máris abszolváljuk az irányítás mechanizmusát (hasonló flick-irányítást láthatunk a Paper-tossban is például). A bal felső doboz a könnyedebb játékot tartalmazza, amelyben különböző törékeny céltáblákat kell egymás után levernünk, ha ügyesebbek vagyunk és a céltábla közepét találjuk el, akkor az ripityára törik. Utóbbi többletpontot (összesen 5 pontot, folyamatosan növekvő pontszorzókat) valamint egy másodpercnyi extra időt eredményez. Ha egyre többször törünk szét egy táblát egymás után, akkor egyre nehezebb őket eltalálni, mivel kisebbek lesznek, elkezdenek mozogni. Egy próbálkozásra összesen egy percet kapunk.



A bal alsó karton már egy fokkal nehezebb játékmódot tartalmaz (amely amúgy a címadó játékmód is), amelyben egymásra helyezett konzerveket kell ledobnunk egy polcról. Pont, mint a búcsúban. Fontos, hogy nem elég csupán feldönteni a konzerveket, el is kell hagyniuk a polcot, illetve ügyelni kell arra is, hogy ezt a lehető legkevesebb labdából kivitelezzük. Ha elsőre az összes elemet leverjük, akkor egy labdát számol fel a gép, amit nem visz tovább a gép a következő körbe. De amint kettő vagy több labdát használtunk fel, akkor az elhajított labdák száma megy a következő körbe, de összesen csupán öt labdát pazarolhatunk el. Vannak egyéb nehezítések is a bonyolultabb konzerv-struktúrákon kívül, ilyen például a célpont és a labda közt folyamatosan mozgó védőfal. Ezt ellensúlyozva azért vannak könnyítések is: Robbanó konzerv, mely piros felfestést kapott és mindent letarol a polcról, valamint van egy zöld konzerv is, amelyet eltalálva a gép levon egyet az elpazarolt labdáink közül.



A jobb alsó karton már nagyobb kihívást jelent. A szintén egy perces játékmód elve ugyan nem különbözik az elsőtől, viszont itt nem táblák vannak fixen elhelyezve, hanem apró konzervek repkednek fel-alá, amelyet nekünk igen pontosan el kell találni. Az összes játékmódra igaz, hogy a labdánkkal történő célzást nem tudjuk sokáig pontosítani, mivel minél tovább tartjuk az ujjunkat a kijelzőn annál ívesebb lesz a röppálya, így a labdánk célba érése hosszabb ideig is eltarthat valamint dobásunk gyenge is lehet. A menüben található, jobb felső sarokban lévő dobozt pedig csak akkor látjuk ha van aktív internetelérésünk, ugyanis az csak egy folyamatosan változó ajánló, melyet ledöntve a fejlesztő weboldalára irányít minket a játék.



Audiovizuális szempontból is toppon van az alkalmazás. Látványosak a textúrák, élő árnyékolást is kapunk, jó minőségű és hiteles hangsémákat használtak fel a fejlesztők. Összességében egy egyedinek azért nem mondható, de mégis remekül sikerült, meglehetősen addiktív játék a Can Knockdown 2, melyért összesen 365 forintot kér a fejlesztő, de a GetJar app-katalógusából jelenleg ingyen letölthetjük az első, illetve a második részt.

Típus: Játék - Logikai, ügyességi
Fejlesztő: Infinite Dreams

Market - Can Knockdown 2 - 22MB - 365 Forint
GetJar - Can Knockdown - Can Knockdown 2 - Ingyenes